Elektrische occasion

BYD DOLPHIN – HET ID3-ALTERNATIEF UIT CHINA

Na de Han, de Tang en de Atto 3 is het tijd om de BYD Dolphin aan een eerste test te onderwerpen. Die auto zou eigenlijk Atto 2 gaan heten en is dus het kleine broertje van de Atto 3. Als het goed is wordt hij ook voordeliger!

‘First things first’: hoe zit dat met die namen bij BYD?
Dat is inderdaad interessant. In China houdt BYD er verschillende modellenlijnen op na. Eén van die lijnen is vernoemd naar oude dynastieën – de Han en de Tang horen daarbij, net als de BYD Yuan Plus. Die laatste is voor exportmarkten echter omgedoopt in BYD Atto 3 en zou daarmee de eerste zijn in een hele reeks Atto-modellen, maar daar heeft de Chinese BYD-directie uiteindelijk een stokje voor gestoken. De Dolphin heet hier dus gewoon Dolphin, net als de gelijktijdig gelanceerde BYD Seal. Dat beide auto’s hun naam aan zeezoogdieren ontlenen is trouwens geen toeval: dit zijn modellen uit de zogenaamde Ocean-serie.

Helder. Een ‘Dolphin’ is een sierlijk dier, dus dit zal dan wel een gestroomlijnde sedan zijn?
Mis. De BYD Dolphin is een compacte en vrij hoge hatchback. De Dolphin bestaat in China al sinds 2021, maar de Europese versie is wel dik twintig centimeter langer. De extra lengte zit in de neus en in de achterbumper en heeft te maken met botsveiligheid, maar zorgt er ook voor dat de Dolphin groeit van Peugeot e-208-formaat naar Volkswagen ID.3-omvang. In vergelijking met die Volkswagen is de BYD iets langer, smaller en hoger, met een (nog) meer MPV-achtige koets. Die koets zelf is vrij behoudend van vorm, al weet BYD de boel wel op te fleuren door allerlei opvallende kleuren aan te bieden. Wat dacht je bijvoorbeeld van roze, of lichtpaars?

Op zoek? Bekijk ons aanbod.